Zastosowanie zasad projektowania uniwersalnego w edukacji wspiera inkluzyjność oraz zapewnianie dostępności na uczelni. W ramach projektu OMNIS rozpoczęły się szkolenia dla kadry akademickiej, przybliżające to zagadnienie.
Szkolenie „Projektowanie uniwersalnych materiałów dydaktycznych i procesu dydaktycznego”, które odbyło się 13 grudnia 2024 r., poprowadziła dr inż. arch. Hanna Malik-Trocha z Wydziału Architektury PW oraz Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy. Uczestniczyli w nim pracownicy wydziałów: Inżynierii Materiałowej, Inżynierii Chemicznej i Procesowej oraz Transportu.
Dowiedzieli się, czym jest projektowanie uniwersalne w edukacji, jakie są jego podstawowe zasady, a także jak je wdrażać, przygotowując kursy i materiały dydaktyczne dla studentów czy opracowując metody oceniania.

Uczestnicy zdobywali nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczną. Mogli m.in. wczuć się w rolę osoby z niepełnosprawnością i przekonać się, co może sprawić jej trudność np. podczas poruszania się po budynku. W ćwiczeniu pomogły symulatory starości, wzroku oraz słuchu, a także wózek inwalidzki.
– Tematyka zajęć otwiera oczy na potrzebę dostosowywania uczelni dla szerszego grona odbiorców. To co mi się podobało, to praca w mieszanych zespołach, przydzielanie różnych zadań, które później składane były w jeden „obraz” – mówi dr inż. Rafał Wróblewski, Prodziekan ds. Studenckich na Wydziale Inżynierii Materiałowej.

W ramach inspiracji przedstawiciele kadry akademickiej poznali również studia przypadków, podkreślające dobre praktyki w obszarze projektowania uniwersalnego. W ostatniej części spotkania skupili się na zasadach tworzenia dokumentów dostępnych cyfrowo: materiałów tekstowych i prezentacji.
Szkolenie zorganizował Dział ds. Szkoleń.
Zwiększenie kompetencji w zakresie projektowania uniwersalnego było również celem szkolenia zrealizowanego w ramach projektu OMNIS dla grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Transportu.
– Szkolenie umożliwiło mi pogłębienie wiedzy z zakresu implementacji zasad projektowania uniwersalnego w celu zapewnienia dostępności cyfrowej, która jest jednym z trzech postulatów Strategii Dostępność Plus. Uporządkowałam swoją wiedzę dotyczącą kluczowych elementów wpływających na zwiększenie poziomu dostępności dokumentów i usług cyfrowych – mówi prof. Iwona Grabarek z Wydziału Transportu.

Spotkanie obejmowało zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Uczestnicy poznali wymagania sformułowane w dokumencie WCAG 2.2, których zastosowanie umożliwia przygotowanie dokumentów cyfrowych tak, aby każdy użytkownik, bez względu na sposób odczytywania treści, mógł dotrzeć do każdej informacji.
Szkolenie „Projektowanie uniwersalne w transporcie” odbyło się 3 grudnia 2024 r. Poprowadziła je dr Izabela Mrochen.